Friday, May 10, 2013

Turista u rodnom gradu

Muzička podloga




Ruta je izgledala nekako ovako : DIV - Kuća Bore Stankovića - Pašin Konak -Mitketova kuća -Amam - Česma Djerenka - Beli most pa kroz Kopšinu ulicu i Sarajinu u Odzinku na kafu.

Bio je divan, suncan dan (za razliku od svih prethodnih). Naoružane aparatima, vodom i dobrom voljom krenusmo u osvajanje :))

Bivsi Monopol, nekadašnji DIV (ko se seća Diva i Zete?) a današnji BAT, jedna je od retkih firmi koja još uvek normalno funkcioniše u Vranju

izvor

Baba Zlatina ulica i znak koji su "dosredili"


Maler i Marfi su se udružili pa smo pogodile jedini dan kad kuća nije bila otvorena za posetioce..obavezno nadoknadjivanje pri sledećoj poseti (ionako nisam bila od osnovne skole :))

Pašin Konak (Narodni muzej) je takodje bio zatvoren jer je krov popustio od silnih kiša..


Prvi deo konaka (u kome je muzej) nekad je bio "Selamluk" (muški deo kuće). Kroz kapidzik desno, prolaz vodi do drugog dela kuće zvanog "Haremluk" (ženski deo pretvoren u restoran). Zelena statua koja se nazire iza nas je spomenik Staniši Stošicu, a i trg oko Pašinog Konaka je Trg Staniše Stošića. Tu je i neizbežno žuto cveće..

Vranje često nazivaju i žuto cveće.Naziv je nastao krajem Prvog svetskog rata, tokom prolaska francuske vojske kroz Vranje. Jedan od francuskih vojnika je baki koja je uređivala baštu nazdravio sa:- Bonžur (fr. Bon jour) – Dobar dan.Baka koja je razumela da je vojnik rekao božur je odgovorila:- Nije to sine, božur, to je žuto cveće!Od tada se Vranje naziva žuto cveće, a postoji i pesma „Vranje, moje žuto cveće“. Takođe, žuta boja je postala tradicionalna boja za Vranje, pa na primer sportisti Vranja nose žute dresove (FK Dinamo Vranje).


Niko sa sigurnošću nije umeo da mi kaže (da me "opravi") da li je ovo Mitketova kuća. Taman i da nije, jako sam, JAKO ljuta kad vidim kako sve to propada i niko se ne brine o zaštiti kulturnih spomenika.


Hamam ili 'Amam (mi u Vranje nemamo H), staro tursko kupatilo, sagradjen je krajem XVII veka i , naravno, ni tu ne može da se udje je krov moze da se sruši svakog trenutka..

Ko je gledao Zonu Zamfirovu i pamti scenu kad devojke idu na kupanje, video je kako Amam izgleda unutra. Fantastičan opis je i u "Nečistoj krvi", kad Sofku spremaju za svadbu.

(Namerno ne spominjem film jer ne znam koja varijanta mi je gadnija - ona sa Cecom ili ona bez nje..u svakom slucaju, uvreda za zdrav razum..)



Pokušale smo da skratimo put prema česmi Djerenki jer su deca vec pocela da kukaju (žedan, gladan, piššški mi seeee) i pogubile se po uličicama i sokacima. Dobri ljudi su nas upravljali levo i desno, na kraju je jedan domaćin pored nas milio kolima i pokazivao pravac.

Iskobeljamo se mi tako na vrh brda (da smo nastavile jos malo stigle bi do Albanije, pretpostavljam) kad tamo česma.


Gledamo se Jelena i ja, sve nam nešto čudno..poluraspadnuta kamena kocka bez slavine i još ima petokraku..ili sam ja nešto pogrešno upamtila ili..

Iz obližnjeg dvorišta izlazi domaćica. Pitam ja lepo jel' to TO sto tražimo, ona viče :" Da,da".
Već navikle na razna razocarenja, krenemo dalje..

Djavo mi nije dao mira pa sam guglala cim sam došla u civilizaciju. Djerenka izgleda ovako


izvor
Česma Đerenka  predstavlja uspomenu na nesrećnu ljubav između Turčina i srpske devojke. Legenda kaže da su je Turci podigli kao spomenik svom omiljenom Đerdelezu , koji nije uspeo da osvoji srce lepe crnooke Srpkinje kojoj je, po njemu, bilo namenjeno ime - Đerenka . 

Onda smo stigle do Belog mosta. Most je kompletno obnovljen ali A+D u srcu prosto nisu mogli da odole..

Beli most u razlicitim varijantama možete videti u svakoj vranjskoj kući..bilo da je to ulje na platnu, grafika ili neki sakupljač prasine na polici, najkorisceniji je motiv u gradu i okolini. Ponosna sam vlasnica istog :))



"Beli most je najpoznatiji most na Vranjskoj reci i podignut je 1844.godine. Drugo ime mu je  "most ljubavi", jer je po legendi podignut je u pomen nesrećne ljubavi Turkinje Ajše i srpskog pastira Stojana. Legenda kaže da je lepa Ajša zavolela mladog siromašnog Stojana. U ljubavnom zagrljaju ih je  zatekao Ajšin otac, Selim beg koji ih je ubio, jer nije hteo zeta "druge krvi", a kćerke se odrekao. Na samrti Ajša je zamolila oca, da od novca spremljenog za njenu udaju sagradi most i na tom mestu podugne spomenik njihovoj ljubavi. Postoji zapis koji je nekada bio na mostu, na turskom, a prevod je sledeći :
"Ovaj most zvaće se Beli most, on će služiti za olakšicu. Voda koja ispod njega teće neka posluži ljudima za zdravlje! Prolaznici, prođite jedanput preko mosta i vratite se; videćete da je sagraden za dobro svakoga čoveka. Muhamede, Mustafo, posreduj za humanu vlasnicu Ajšu! O čuvaru, vlasnica sve dobrote i lepote, humana Ajša, poduži ovaj most da joj bog oprosti njene grehe i grehe njenih roditelja!"

Pored Belog mosta smestila se Crkva Svete Petke poznatija kao Krstata Dzamija.


Kad su Turci porobili Vranje, srušili su crkvu i na njenom mestu počeli da grade dzamiju. Sve što bi danju sagradili, noću bi se srušilo..i tako u nedogled..sve dok se jednog dana nisu dosetili pa pored polumeseca postavili i krst :)
Naravno da je Krstata Dzamija otvorena samo petkom..koji je bio par dana kasnije..

Stay tuned!

28 comments:

  1. Mnogo ti hvala na ovome! Iako je u Vranju dosta oronulo vrednih spomenika kulture i svedoka nekog prošlog vremena u kojima su živeli znameniti ljudi Vranja, ipak je nekako sve to lepo i dragoceno i u takvom stanju, i volela bih ga posetiti u skorije vreme..
    Očekujem dalja uputstva šta se još može videti u Vranju i okolini, ali ozbiljno!
    :*

    ReplyDelete
  2. Kad se uželis juga, ti me samo zvrcni i eto mene za tili cas!!

    ReplyDelete
  3. Hvala, Ivana na ovome. Tekst čitam već treći put i stvarno uživam iako me u par navrata uhvatio bes zbog nepoštovanja kulture i kulturnih spomenika. Nadam se da ćeš nas obradovati sa još ovakvih postova, jer ovo je više nego sjajno !!! Hvala još jednom.

    ReplyDelete
  4. jako mi se sviđaju ovi turistički postovi.
    nikad nisam bila toliko istočno (meni istočno) i ovo mi je uvid u nepoznat svijet.
    hvala ti.

    ReplyDelete
  5. Sjo jesu ta djeca tu napredna. Kod nas djeca po asfaltu crtala onu školicu i nekakve mrljotine. Kod vas nacrtaše plan grada... :|

    ReplyDelete
  6. Najvise volim ove male ulicice u svakom gradu, one mi imaju najvise duse :)
    Sto se tice mosta, u vecini gradova ima neki most neke zabranjene ljubavi, sto je lijepo.. nadam se da barem nekoga nagna da shvati da takve prepreke ne treba postavljati, mene barem jeste. Ako mi sta bude, gradite most i za mene i moju ljubav :D

    Scena sa Cecom - fuj :D

    ReplyDelete
  7. Seti me tvoja lepa priča na razglednice-Pozdrav iz Vranje-negde sam ih zaturila,a vučem nostalgiju uvek sa sobom...
    Ti si baš prisna sa gospodom Malerom i Marfijem.:))

    ReplyDelete
  8. ima dušu ovo tvoje Vranje...mislim, oduvek sam i verovala da ima, ali baš mi se sviđa ova duša koju nam ti pokazuješ :)

    ReplyDelete
  9. Mnogo uzivah citajuci. Svaka cast!

    ReplyDelete
  10. Uživam u ovim tvojim putopisnim postovima :))

    ReplyDelete
  11. Zanimljivo. Obično postovi o Beogradu govore o Kalemegdanu i slično, ovo mi je bilo drukčije i bolje, ljepše.

    ReplyDelete
  12. Lijep post, nadam se da će neko zaštiti te oštećene objekte, bila bi velika šteta da se sruše.

    ReplyDelete
  13. predivno, predivno, predivno! a znak je hit :D

    ReplyDelete
  14. šteta što su neke od tih vrijednosti prepuštene zubu zaborava :(
    ali krasan post, daj još :D

    ReplyDelete
  15. Ah te nesretne ljubavi :-)
    Bas mi je zao sto ta izvorna gradnja u orijentalnom stilu propada, dio je istorije, ma kako se to kome svidjalo ili ne, treba je sacuvati i otrgnuti od zaborava. I uopste u vecini gradova propadaju i bivaju ruseni stari objekti iz perioda Turaka i Austro Ugarske da bi sagradili nesto novo, a zapravo puno bi interesantnije i turisticki pametnije bilo obnoviti ih. Eto u BiH-kod nas u BL, tvrdjava Kastel je jednim velikim dijelom zapustena, kod Cazina predivni dvorac kula Ostrozac,sve to stoji tek minimalno obnovljeno.Ocito je isto i kod vas.I ja se rado sjetim knjige Necista krv, film nije vrijedan pomena, steta, mogao se napraviti fenomenalan.

    ReplyDelete
  16. Nije valjda u Vranju smještena Zona Zamfirova :D? Volim taj film, gledala ga u kinu Tesla s drugarima u osnovnoj školi :D.

    ReplyDelete
  17. Delovi filma snimani su u Vranju :)

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Bas ti idu putopisi! Pozelim oma` da svratim tamo kad idem u posetu kod mojih u Aleksincu. Cak i sada kada znam da toliko nije ulozeno u ocuvanje tolikih znamenitosti, zbog cega saljem i jedan :`(

    ReplyDelete
  20. Sledeci put kad dodjem u Srbiju nam dragu, odo' u juzne krajeve, jerbo juznije od Kragujevca nisam bila (jeste, sramota)

    ReplyDelete
  21. uživam u ovim postovima i pratim i dalje :)

    ove male uličice su dušu dale za cjelodnevna bazanja i zavirivanja preko ograde.

    žao mi je što dosta toga propada. i kod nas je tako :(

    ReplyDelete
  22. Nikad me nije put naneo u Vranje. Utisak sa ovih slika je ambivalentan, tuzno mi je kad vidim da se sve po Srbiji raspada :(

    ReplyDelete
  23. ma cek, cek staniiiiiiiii.....Vranjanka....blogerka a da ja to ne znam....kako? odakle? :D Da li zivis u Vranju i znamo li se? :D bas sam se prijatno iznenadila....a pojma nemam......?? javi se na fb ili mailu...veeliki pozdrav ....
    P.S e bas si lepo odradila postic i onaj prethodni........super izgleda ovo nase Vranje ;)

    ReplyDelete
  24. ma svracala i ja na tvom(da nisi mozda menjala domen) ali nisam uopste videla nigde da si iz vr....i tek sada.....ijuuuu sto se obradovah...vidim nigde nemas izbacen mail....malo mi bzv ovako preko bloga da te cim.....ma bre javi se kad si u Vr da idemo na neku kaficu...barem kafica imamo koliko hoces :))

    ReplyDelete
  25. Baš mi je prijala ova virtuelna šetnja po Vranju :)
    Hvala :)

    ReplyDelete
  26. jako interesantno! volim tako čitati o povijesti drugih gradova i sela. baš sam uživala "šetajući" se po tvom mjestu :)
    p.s. ipak mi je onak kozmetički putokaz najjači :)

    ReplyDelete
  27. Iscrpan post, kao da sam bila s tobom. Tuga sto sve propada i nikoga nije briga...

    ReplyDelete